Kvinnor och samvete

Kvinnor och samvete

Den tredje delen i en serie i sju delar om internationell religionsfrihet

Inblickar

Det är inte alltid riskfritt att handla enligt sin tro.

Att uttrycka sina djupaste övertygelser och leva efter de högsta sanningarna kan vara provocerande i den kultur man lever i. Samvetsfrihet är en förutsättning för moralisk handlingsfrihet, särskilt när man möts av motstånd. Vi utvecklar våra identiteter genom att ta ställning till vad som är rätt och fel.

Denna födslorätt gäller alla. Samvete har inget med könstillhörighet att göra.

I länder runtom i världen kan handlingar styrda av samvetet leda, även då de inte skadar någon, till bestraffningar. Friktion uppstår när minoriteter blir synliga i det offentliga livet. Religiös förföljelse skadar alla, men kvinnor och flickor verkar vara särskilt drabbade. I många kulturer och rättssystem är det mindre troligt att de får skydd. Att tillåtna religiösa uttryck inskränks är begränsande för kvinnor inom ett stort antal trosinriktningar.

Malala Yousafzai är en ung muslimsk förespråkare för kvinnors och barns utbildning. Hon hotades för sina ansträngningar och sköts på en skolbuss i Pakistan 2012. Malala överlevde och fick Nobels fredspris. Hon tror att hon kan vara trogen mot sin religion samtidigt som hon främjar kvinnors rättigheter. [1]

Ledare för Baha’i-tron i Iran, Mahvash Sabet och Fariba Kalabadi, greps 2008 och dömdes till 20 års fängelse för att ha utövat sin religion. De medelålders mödrarna anklagades för att ha spridit ”propaganda mot systemet” och lever nu inspärrade under svåra förhållanden. Enligt en frigiven medfånge ”känner de inget hat i sina hjärtan”. [2]

Ma Huichao, en kristen kvinna i Kina, dömdes nyligen till tre års fängelse för att ha hållit en bibelstudieklass i sitt hem. [3]

Två muslimska systrar, Zulhumor Hamdamova and Mehrinisso Hamdamova, greps i Uzbekistan 2009 för att ha hållit religiösa möten. Polisen stormade deras hem och systrarna avtjänar nu långa fängelsestraff i ett arbetsläger där deras hälsa försämras. [4]

Nadia Murad är en yazidier från norra Irak. 2014 anfölls hennes by av IS-terrorister. Hon och tusentals andra kvinnor våldtogs, påtvingades äktenskap, förslavades och tvingades att konvertera. Hon flydde och arbetar nu med människorättsadvokaten Amal Clooney för att åstadkomma rättvisa för sitt folk. Tillsammans vittnar dessa två kvinnor inför internationella domstolar, besöker flyktingläger och uttrycker sin sak för globala media. [5]

Religions- eller trosfrihet är en av de viktigaste kvinnorättsfrågorna. Forskarna Brian Grim och Jo-Ann Lyon säger att ”minoritetsgrupper, inklusive kvinnor, kommer inte att sitta med vid förhandlingsbordet och deras vitala, produktiva och kreativa röster kommer inte att höras”. Resultatet är ojämlikhet och förtryck. Grim deltog nyligen i en studie som visar ”tydliga kopplingar mellan religionsfrihet, ekonomisk stabilitet och kvinnors inflytande”. [6] 

Alla rättigheter samarbetar för att främja mänsklig värdighet. Kristina Arriaga och John Ruskay, båda experter på detta område, tror att religionsfrihetkan bidra till till att kvinnor kan uppnå sin fulla potential. "Människorättsförespråkare, i synnerhet förkämpar för kvinnors rättigheter, kan främja sin sak genom förena sig med förespråkare för religionsfrihet." [7]

Religionsfrihet, när den är som bäst, gör det möjligt för kvinnor att ha en egen övertygelse, att få säga sin mening när de ser brister i utövandet av tron, att ha rätten att välja religion och att delta i det offentliga samhällslivet. Varje land har sin egen historia när det gäller kvinnors rättigheter. Men där religionsfrihet råder har kvinnor mer stöd i lagen och får bättre utbildningsmöjligheter. [8] Detta gör det möjligt för dem att ta en ledande roll i att förbättra sina samhällen.

Stabilitet i samhället är beroende av hur väl kvinnor mår. Den utrikespolitiska forskaren Valerie Hudson hävdar att "det finns en stark och högst betydelsefull koppling mellan statens säkerhet och kvinnors säkerhet. Faktum är att det allra säkraste kännetecknet på en stats fredlighet inte är dess välstånd, dess demokratiska nivå eller dess etno-religiösa identitet, utan hur väl dess kvinnor behandlas."[9]

En värld där kvinnor tillåts att följa sitt samvete är en värld med djupare fred och större möjligheter.

                                                                                                                                                                                                                                                                                          

[1] Se Malala Yousafzais biografi, www.nobelprize.org, och “Malala Yousafzai: ‘I’m a Feminist and a Muslim,’” Channel 4 News, 15 dec 2015, www.channel4news.com.

[2] Roxana Saberi, “In Iran, Shackling the Baha’i Torchbearers,” Washington Post, 28 aug 2010; “Seven Baha'i Leaders Given Harsh Prison Sentence,” amnestyusa.org.

[3] Stoyan Zaimov, “Chinese Christian Woman Sentenced to 3 Years in Prison for Holding Bible Study,” The Christian Post, 2 jan 2017.

[4] Mushfig Bayram, “Uzbekistan: More Jailings, Long-Term Prisoners' Sentences Increased,” Forum 18 News Service, 18 nov 2016.

[5] Robert Guest, “Two Women, One Cause,” The Economist 1843, feb/mar 2017.

[6] Brian Grim och Jo-Ann Lyon, “Religion holds women back. Or does it?” World Economic Forum, 17 nov 2015; se även Brian J. Grim, Greg Clark and Robert Edward Snyder, “Is Religious Freedom Good for Business?: A Conceptual and Empirical Analysis,” Interdisciplinary Journal of Research on Religion, vol. 10 (2014).

[7] Kristina Arriaga och John Ruskay, “Empower Women by Standing for Religious Freedom,” Religion News Service, 9 dec 2016.

[8] Brian J. Grim and Roger Finke, The Price of Freedom Denied (2011), 206.

[9] Valerie M. Hudson, “What Sex Means for World Peace,” Foreign Policy, 24 apr 2012.

Stilguideanmärkning:Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.